Nu är det dags att titta framåt. Syftet med detta avsnitt är att få en tydlig bild av vad du vill skapa i framtiden samt att se vilka knäckfrågor vi har att övervinna för att ta oss dit. Lika viktigt är dock att se vad vi har idag som redan är en styrka och som vi inte ska ändra på. 

Man brukar säga att det tar sju år att bygga ett stabilt svenskt företag. För vissa går det snabbare, för andra långsammare. Klart är att en ny affärsmodell är inget man “snyter ur näsan” på en kvart. Är det så enkelt är det sällan bra – då kommer andra konkurrenter snabbt att köra ikapp och förbi. Ju svårare – desto bättre skydd bakåt.

Sätt därför upp en målbild för en tid framåt, sju år eller sju månader, eller 70 år. Du bestämmer. Därefter skapar du din affärsmodell såsom du vill att den ska se ut då. På samma sätt använder vi en BMC. Vill du göra en ny P/M-matris först är det fritt, men inte nödvändigt.

Ett dåligt exempel på felprioriteringar har jag med en nytillträdd VD jag träffade för ett par år sedan. Han hade fått tydliga direktiv från styrelsen: få igång försäljningen, d.v.s. ut och sälj! Aktiviteten var tydlig. För att skapa värde åt våra kunder var vi tvungen att berätta att vi fanns. Men denna VD blev mer förälskad i marknadsföringen, trots att den redan var väl så bra som konkurrenterna. Han såg inte helheten och sparkades nio månader senare. Utan att genomfört ett enda säljmöte. Kanske hade han, om han sett helheten, prioriterat annorlunda och fortfarande haft kvar sitt jobb.

Tips att göra nu...

  1. Skapa din framtida affärsmodell via en ny version av en BMC. Snegla på konkurrenter, din nuvarande modell och din branschkunnighet.
  2. Lägg din nuvarande modell sida vid sida av ditt önskade läge: Var ser du olikheterna?
  3. Genomför en “Fortsätt/Sluta/Börja med-övning”.

Boka tid - klicka här!