I DETTA AVSNITT

  • Förändringens fem faser
  • Hur du ska använda detta?

I paketet “Ledarskapets win-win” pratar vi om mål. Detta är ett bonusavsnitt till målsättningen.

 

All förändring i organisationer går genom fem faser. Ju snabbare du tar dig från den individuella fasen desto bättre, det är där man kör fast. Det viktigaste är att komma igång, genom att kroka arm med någon likasinnad som vill genomföra samma förändrings om du. 

 

Fas 1 Individ

 

Kännetecknas av “doers” som går före och ser till att saker blir gjorda. Tyvärr blir de alltför ofta martyrer som är besvikna på att ingen förstår deras storhet. 

Individer som driver på kan få företag att se saker de aldrig sett, så de är viktiga, men ska nog inte ha för stor egen budget. 

Fas 2 Team

 Det är i fas 2 det ofta börjar hända saker. Här kan en liten projektgrupp få testa på och laborera. När de har ett resultat kan det kopieras vidare i företaget. Då i fas 3.

Fas 3 Ledningsgrupp 

När teamet från fas 2 har lyckats, då går det att visa upp det för ledningsgruppen och säga: “Titta här, så här gick processen till och så här vann vi på det!” Det är här man börjar titta på vad som det ger i lönsamhet, både i tid och pengar. Ledningsgruppen kan fatta ett strategiskt beslut att implementera detta vidare.

Fas 4 Styrelse 

Har förändringen fungerat bra tas det vidare till styrelsen och blir en del av de vedertagna processerna. Gör flera på samma sätt kan man sedan göra en strukturell förändring. Vinsten genereras och plockas hem. Det är här hjältarna skapas.

Fas 5 Affärsmodellen

Sen, sist av allt; hur påverkar detta affärsmodellen? Riktigt bra idéer ställer allt på ända och man har ett nytt sätt att tjäna pengar på. 

 

*Modellen bygger på Hagen-Wilhelm change matrix, från boken “Making sustainability stick”. 

 

Tips att göra...

  1. Du vill förmodligen inte nå de största knäppskallarna, snarare de smartaste i din bransch. Mest troligt har du hög branscherfarenhet. Så tänk till på motsvarande sätt som brevförfattarna: vad ska jag säga för att nå de smartaste i branschen? Mest troligt är det inte att du söker “någon som kan hålla många bollar i luften”. Det är lite för brett – och då får du fel sökande.