I DENNA INTRODUKTION

  • Relationen mellan ägarna och bolaget
  • Hur skapas ett ägardirektiv?
  • Hur långt ska ägardirektivet spridas?

Syftet med ett ägardirektiv är att ge styrelsen och i fortsättningen även VD och ledning ramar att hålla sig inom. Direktivet ska svara på frågan vad som är viktigt för ägarna att uppnå. Det är alltid mer än bara omsättning och vinst.

Mätbara dimensioner

Till exempel:

  • Omsättning
  • Marknader och marknadsandelar
  • Vinst

Icke mätbara dimenstioner

Till exempel:

  • Vilken anda ska vi leva i? Vilken kultur ska vi ha?
  • Ska vi bidra till samhället utöver skatt?
  • Vad ska bolaget producera?

Mall för ägardirektivet

Ägardirektiv kan skrivas på en mängd olika sätt, mer eller mindre komplicerade. Vad som passar en passar inte alla. Nedan kan du ladda ned en mer omfattande mall på ägardirektiv. Styrk det som inte passar.

 Klicka här för att ladda ned mallen! 

 

 

Tips att göra nu...

  1. Prata med någon klok vän eller kollega och resonera vad som är viktigt.
  2. Skriv ned dina tankar.
  3. Läs igenom och fundera på frågan: om du inte ägde detta bolag och fick direktivet i din hand, skulle du:
    a) förstå det hela och kunna fatta kloka beslut utifrån det?
    b) motiveras av det hela och vilja arbeta för det?